Sunday, December 2, 2012

ورود پردازنده های ۸ هسته ای ARM سامسونگ به بازار در سال ۲۰۱۳

سامسونگ در حال آماده سازی پردازنده های هشت هسته ای بر اساس معماری big.LITTLE متعلق به ARM است. این شرکت می گوید چیپ های قدرتمندش را در ۱۹ فوریه سال آینده رونمایی خواهد کرد و قدرت و مصرف به صرفه تری را میهمان دنیای تبلت ها و اسمارت فون ها خواهد نمود. 

این چیپ بی نام سال آینده در کنفرانس بین المللی مدارهای Solid State معرفی خواهد شد. یک پردازنده SoC با تکنولوژی ۲۸ نانومتری که از یک جفت پردازنده چهار هسته ای در کنار هم تشکیل شده است. یک پردازنده قدرتمند بر اساس Cortex A15 که با سرعت پردازش 1.8 گیگاهرتز کار خواهد کرد و عضو دوم یک پردازنده با راندمان بالا بر اساس Cortex A7 و سرعت پردازش 1.2 گیگاهرتز است. 

به نظر می رسد که این اولین چیپ تحت تکنولوژی و معماری محاسبات big.LITTLE است که ARM آن را ابداع نموده. اساس کار هم بر این ایده استوار است که از یک پردازنده قوی برای کنار امدن با بازی ها و اپلیکیشن های سنگین بهره گرفته شود و از یک پردازنده با مصرف بهینه هم برای کارهای عادی استفاده شود تا اسمارت فون تنها با روزی یک بار شارژ (و حتی کمتر) به همراهی با کاربر بپردازد. 

البته باید به جز سامسونگ، در آینده نزدیک شاهد حضور دیگر رقبا هم در این بازار باشیم. زیرا ARM می گوید که حق امتیاز معماری big.LITTLE را در اختیار ۱۴ شرکت مختلف چیپ ساز قرار داده است. 

همچنین شایعات سامسونگی حاکی از آن است که در گلکسی اس چهارم احتمالا از پردازنده چهار هسته ای Cortex A15 استفاده خواهد شد. لذا امکان دارد که اولین ابزار استفاده کننده از هشت هسته ای سامسونگ یک تبلت باشد، مثلا چیزی مانند جانشین Nexus 10.

منبع: narenji

No comments:

Post a Comment